4 Elemen yang dapat mengelakkan daripada bisnes anda terkubur
Setiap jenis bisnes
akan merasa tahap kejatuhan, sales rendah dah juga saingan hebat yang tidak diduga sebelum nak
memulakan bisnes. Sebenarnya perkara ini dapat dielakkan atau pun dikurangkan
impaknya terhadap bisnes kita.
4 elemen analisa yg
wajib kita lakukan sebelum dan semasa menjalankan bisnes adalah S.W.O.T. Apakah
itu Analisa SWOT? Analisa SWOT melibatkan proses mengkaji 4 elemen berikut yang
boleh dijadikan asas untuk mengenal pasti potensi suatu bisnes;
1. Strength (Kekuatan) - Faktor dalaman
bisnes
·
Apakah langkah yang
dapat dilakukan dengan efektif?
Langkah disini bermaksud langkah-langkah dari segi
pengurusan perniagaan, pemasaran dan logistik perniagaan. Bagaimanakah pengurusan
stok kita? Cukup stok untuk permintaan? Adakah pemasaran kita kena dengan
Customer Avatar kita? Bagaimana pula dengan penghantaran produk kita ke
pelanggan? Adakah ia cukup efisen? Inilah antara persoalan yang kita kena ada
jawapannya.
·
Apakah yang
membezakan anda dengan pesaing?
Pastikan anda mempunyai USP yang lebih kuat
daripada pesaing anda. USP adalah penting kerana ini yang membezakan kita
dengan pesaing. Berbeza tidak tertakluk kepada produk sahaja, malah strategi
pemasaran juga boleh menjadi satu USP.
·
·Apakah sumber dan modal yang sedia ada untuk
bisnes?
Dimanakah sumber
produk atau perniagaan kita? Bolehkah sumber ini bertahan lama atau ada lagi
sumber yang boleh berikan harga yang lagi murah agar kita mendapat margin yang
lebih tinggi.
2. Weakness
(Kelemahan) - Faktor dalaman bisnes
·
Apakah faktor yang
mampu ditambah baik untuk bisnes?
Jika ada kelemahan didalam perniagaan, cari
faktor yang kita mampu tambah baik agar bisnes kita boleh berjalan lancar.
Kebiasaannya masalah usahawan adalah dibahagian pengurusan kewangan dan
strategi pemasaran.
·
Apakah kelemahan
yang sangat ketara berbanding pesaing?
Kaji balik prestasi bisnes kita dengan pesaing,
tengok balik kelemahan kita berbanding pesaing dan baiki kelemahan tersebut.
·
Apakah kekurangan
dari segi sumber atau modal?
Kekurangan dari segi
sumber (pembekal) boleh kita terus mencari pembekal yang menawarkan harga yang
sedikit rendah dan ready stock. Jika kekurangan dari segi modal kaji semula
aliran keluar masuk kewangan syarikat, pastikan ada rekod kemasukkan yang bagus
jikalau ingin membuat soft loan dari pihak bank atau mencari pelabur untuk
bisnes.
3. Opportunity
(Peluang) - Faktor luaran bisnes
·
Apakah potensi
bisnes anda pada masa hadapan?
Kaji potensi bisnes anda untuk jangkamasa yang
Panjang sebagai contoh, bolehkah bisnes dapat bertahan untuk 3 atau 5 tahun
lagi? Dan apakah langkahnya untuk membuat sedemikian
·
Adakah persepsi
positif terhadap bisnes anda?
Persepsi positif ini kebiasaannya berkait rapat
dengan branding yang kita lakukan dalam pemasaran bisnes kita. Sebagai contoh,
Strategi Viral sekarang menjadi buruan banyak usahawan, akan tetapi adakah ia
persepsi positif? Dan kenapa persepsi positif itu penting kerana kita inginkan
bisnes kita bertahan lama.
·
Adakah berlaku
sebarang perubahan pasaran yang mempengaruhi bisnes anda?
Sentiasa kaji trend
pasaran semasa agar kita dapat mengenal pasti perubahan yang mungkin
mempengaruhi bisnes kita.
4. Threats (Ancaman)
- Faktor luaran bisnes
Kenal pasti siapa
pesaing kita, itu perkara yang paling penting sekali agar kita dapat sentiasa
memperbaiki bisnes dan sentiasa berwaspada dengan saingan mereka.
·
Ada pengurangan
jualan pada bisnes anda?
Jika berlaku
kekurangan pada penjualan, kaji balik faktor yang mungkin penyumbangkan kepada
ini dan cuba cari strategi bagaimana ini menaikkan penjualan balik
·
Apakah faktor
berisiko yang akan memberi kesan kepada bisnes anda?
Faktor berisiko
disini kebiasaan lebih kepada perkara semasa yang sedang berlaku didalam
pasaran, sebagai contoh; isu-isu keselamatan bagi produk kosmetik, jika ia
berlaku, cepat-cepatlah kita selesaikannya dan jika perlu kuatkan balik
branding kita semua untuk mendapatkan kepercayaan daripada pasaran.
Apabila kesemua
persoalan 4 elemen dikenal pasti, kita dapat menilai potensi bisnes jika ia
boleh dikembangkan atau sebaliknya disebabkan faktor-faktor yang timbul. Kita
kena ingat bahawa apabila kita mula berniaga, akan datang pelbagai halangan
luaran dan dalam bisnes kita. Kenal pasti setiap satu yang datang dan
selesaikannya dengan kadar segara.
Comments
Post a Comment