Pengisian Workshop Terakhir 2017 bersama Facebook Malaysia
Perkara yang paling penting untuk usahawan adalah pada
membuat sales. Tetapi sebagai usahawan kita perlu tahun bulan berapa yang ramai
orang akan membeli. Betul tak? Disini saya akan share sales yang berlaku
daripada urusniaga secara Online di dalam Facebook itu sendiri, untuk berniaga
online secara optimum usahawan wajib ada Webstore untuk menguruskan perniagaan
secara automatic seperti apa yang ditawarkan AVANA.
Kenapa berniaga secara online atau eCommerce? Pada tahun
2016, Market size eCommerce didalam Malaysia adalah RM 2.41 Billion, bukan juta
tetapi billion dah. Market sangat luas sebenarnya, kita Cuma kena tahu
bagaimana hendak dapatkan prospek dan kemudian sales sahaja.
eCommerce berkembang secara pesat dan positif dengan kenaikan 47% dari tahun
2015. Maka, perniagaan selepas ini sudah wajib ada Webstore. Webstore dapat
memudahkan urusniaga secara Online. Orang sekarang memang smartphone itu sentiasa
ditangan betul tak? Dan setiap urusan jual beli sekarang adalah melalui smartphone.
Jadi bilakah waktu yang paling ramai orang membeli secara
Online?
Seperti negara lain, waktu kemuncak untuk membuat sales di
Malaysia adalah pada hujung tahun, mengikut trend tahun 2016.
Bulan berapa? Bulan November dan December. Tarikh yang lagi spesifik? 11
November dan 12-13 December. Kenapa 11 November? Sebab tarikh itu merupakan
Hari Single Sedunia, dan bagaimana kita nak raikan ke’single’an ? dengan
bershopping lah, graf tidak berbohong; dan 12-13 December pula sebab Sambutan
Xmas lagi beberapa hari sahaja lagi.
Sekarang kita sudah tahu tarikh tarikh yang mempunyai sales
tertinggi sepanjang tahun, apakah langkah seterusnya untuk mendapatkan sales
tersebut?
Marketing. Marketing disini bukan kita membuat posting sales
“hardsell” semata. Kita sendiri pun
tidak sukakan salesman yang selalu suka push untuk sales kan?
Sekarang sudah bulan October, hanya tinggal beberapa hari
sebelum 11 November. Bagaimana kita ingin mendapatkan trust prospek? Mengikut
trend sekarang, kita perlulah mendapatkan trust prospek kita dengan menggunakan
pengiklanan secara “softsell”. Tahukan apa itu “softsell”?
Dengan merujuk kepada Marketing Funnel, prospek anda akan berada dibahagian
Acquisition, tetapi yang penting sekali adalah pada bahagian Awareness / Demand
Generation. Kenapa ia penting? Sebelum mereka yang menjadi prospek kita, mereka
kena trust kita dulu. Untuk mendapatkan trust, kita perlulah memperbanyakkan
softsell tentang bisnes kita kepada audience. Bila sudah dapat trust, barulah
kita buat iklan hardsell.
Seperti berjalan, kita kena merangkak dulu sebelum berjalan
dan kemudian berlari. Sama seperti membuat sales, baik offline atau online.
Kita kena mulakan dengan membuat awareness softsell audience, apabila sudah
dapat trust barulah sales datang, dan seterusnya dapat regular customer.
Inilah perkara asas yang setiap usahawan perlu tahu.
Semoga sharing saya dapat sedikit sebanyak dapat memberi manfaat kepada anda.
Comments
Post a Comment